När sjukvården skiljer sig.

Publicerat: 12 november, 2020 i Uncategorized

Besökte Södersjukhuset för att ta ett enkelt blodprov (PK). Karolinska har en prov inrättning där vilket jag besökte för drygt en månad sedan. Vid det tillfället fick jag träffa en erfaren sjuksköterska. Förklarade att jag inte tillhörde regionen utan kom från Region Västernorrland. Hon började visserligen med att säga att det inte gick att lämna prov hos dem utan remiss från RVN.

Själv motsatte jag mig det och sade att jag kunde skriva min egen remiss på det gamla viset. Hon klev lugnt upp och hämtade en remiss och saken var klar. Laboratoriet tog provet och svaret översändes till RVN.

Igår var jag rekommenderad av läkare att ta ett nytt prov då värdet inte var okey från veckan innan. Åker då till SöS och kliver in på samma vårdcentral, beskriver mitt ärende och önskemål. Den unga sköterskan ser förtvivlad ut när hon säger att den inte går att ta prov på mig utan remiss från egen region.

Känner mig irriterad och ber henne kolla detta eftersom jag gjort detta tidigare. Hon ringer lab och de säger att det inte går. Ber henne att kolla med någon ytterligare kollega. Kommer snart tillbaka och säger åter igen att det inte fungerar utan remiss.

Sjukvårdslagen säger att jag har rätt att lämna ett prov var helst i landet, oavsett sjukhus eller vårdcentral. Men här på SöS, Karolinska går det inte detta för de vill veta vem som ska betala enl sköterskan.

Visar sig senare att deras digitala system inte överensstämmer med Västernorrland så mitt personnummer gäller då inte för att få den vård jag hade behov av.

Efter många turer och samtal av C som även arbetar inom Karolinska så ringer en chef upp som dessutom ska skriva en avvikelse på detta.

När jag senare landar på lab i Sundsvall får jag höra att en person nyss flyttad till Stockholm hade under gårdagen fått åka 40 mil till Sundsvall för provtagning och därefter tagit flyget tillbaka för att dessa system inte passar ihop. När det pratas om lika sjukvård för alla stämmer inte det. Det behövs visst ett regeringsbeslut på att det digitala systemen i landet ska vara lika. Och när händer det?

För egen del ska jag nu få ett intyg att släpa med för ev prov, och detta i en värld fylld av digitala funktioner.

Mitt krig ska fortsättningsvis bedrivas mot sjukvården. Fackföreningar var då, nu något mer aktuellt. //Lasse

Lämna en kommentar