När polisen inte kommer.

Publicerat: 9 oktober, 2020 i Uncategorized

För ett par månader sedan på väg söderut från Ö-vik kom jag ikapp en kö av bilar som hamnat bakom en långtradare någon km söder om Ullånger.

Föraren av lastbilen blockerade två filer vilket var anmärkningsvärt, inga kunde passera under en lång sträcka. Efter att den första bilen i kön blinkade upprepade gånger med extra ljusen svängde den skarpt över till höger sida och fem bilar kunde passera.

Själv låg jag bakom och såg den vingla mellan dike och mitträcket. Tänker att detta är en typisk rattfull förare (har sett dem förr).

Ringer 112 och hänvisas till en polis som säger ”tyvärr finns ingen polis tillgänglig förrän i Härnösand ca 5 mil bort. Ber mig att ligga bakom och se om vinglandet blir mindre vilket det knappt blev. Säger själv att jag ligger enbart bakom i ca 5-10 minuter och att jag sedan åker förbi vid tillfälle vilket jag också gjorde.

En misstänkt rattfylla i ett sådant tungt fordon bör väl någon möta upp för kontroll kändes det som. Tradarens signalement hade lämnats men kändes inte att det togs på allvar. Själv har jag stoppat långtradare med öppen bakdörr med risk att gods skulle ramla ur. En drog eller rattfylla kände jag inte för att stå vid vägkanten att stoppa.

Igår låg jag efter en Picup under många mil på väg norrut med samma beteende. Ibland på väg ut från vägbanan, ibland in i räcket. Ibland 80 km/tim, ibland 120 km/tim. Med färsk tanke på långtradaren och brist på ett agerande från polis så släppte jag den söder om Ö-vik. Med tanke på bilens utförande skulle jag tro att denna Chevrolet kommer att rulla som A-traktor någonstans i Norrland. Kanske var föraren väldigt trött, messade, eller onykter då bilens ägare var registrerad i södra delen av landet. Vem vet!

Problemet i denna landsdel är att här finns knappt polis att tillkalla vid behov. I storstäderna blinkar det ofta blått då bilar stoppas för kontroll. Här är det få som ska täcka många kommuner med avstånd en stockholmspolis aldrig kan tänka sig. Vid nästa tillfälle gör jag kanske ett försök till, eller så inte. //Lasse

Lämna en kommentar